Usein kysytyt kysymykset Rukan hiihtokeskuksessa

Hiihtokoulun kysytyimmät kysymykset löydät erikseen täältä:
Hiihtokoulun Q&A

 

Verkkokaupan maksutavat

Mitkä maksutavat käyvät verkkokaupassa?

Rukakeskus Oy:n verkkokaupassa hyväksymme

  • Credit tai Debit-korttimaksut (Visa, Mastercard, ApplePay, GooglePay)
  • Verkkopankkimaksut (Paytrail-palvelun kautta)

Verkkokaupan maksutapoja hallinnoi Rentle Payments.

Finnair Plus Avioksilla lunastetuilla palkintoseteleillä voit maksaa vain paikan päällä lipunmyyntipisteissä. Myöskään liikuntaetuuksilla (ePassi, Edenred, Smartum) ei voi maksaa verkkokaupassamme, mutta mikäli haluat ostaa hissiliput liikuntaetuuksilla etukäteen, olethan yhteydessä myynti@ruka.fi. Epassilla on mahdollista ostaa hissiliput myös Epassi marketplacen kautta

Tutustu Ski-Inn -majoitusten maksutapoihin täällä

HISSILIPPUJEN JA VÄLINEVUOKRAN MAKSAMINEN LIIKUNTA- JA KULTTUURISETELEILLÄ

Lipunmyyntipisteissämme Rukalla voit maksaa hissiliput ja välinevuokraukset alla mainituilla liikunta- / kulttuuriseteleillä. Kaikki setelit ovat henkilökohtaisia ja kaikissa käyttämissäsi seteleissä tulee olla nimi selkeällä käsialalla kirjoitettuna. Liikunta- / kulttuuriseteleillä ei voi maksaa hissilippuja näköalahissiin tai kesäkelkkamäkeen kesällä (verottajan päätös).

  • Smartum (liikuntasetelit ja mobiilimaksu)
  • Edenred (mobiilimaksu, kortti- ja virikeseteli)
  • EPassi
  • Tyky-seteli

Huomioithan, että liikuntaetuuksilla ei voi maksaa verkkokaupassamme. Mikäli haluat maksaa hissiliput liikuntaedulla etukäteen (Edenred/Smartum), olethan yhteydessä myynti@ruka.fi. Epassilla on mahdollista ostaa hissiliput myös Epassi marketplacen kautta

Hissiliput

Mikä on Keycard-älykortti?

Kaikki hissiliput ladataan etäluettavalle keycard-kortille. Keycard kannattaa säilyttää, sillä se on uudelleen ladattava ja käy kaikissa SkiDataa käyttävissä hiihtokeskuksissa. Älä taita tai murra korttia, koska tuolloin siru tai antenni katkeaa, eikä kortti enää toimi. Kortti ei myöskään kestä lämpöä, joten älä jätä sitä takin taskuun, kun laitat takin kuivauskaappiin.

Verkkokauppa ei hyväksy Keycard-numeroani, mitä teen?

Hissilipun voi ladata keycardille, jonka numerosarja alkaa 01 tai 30. Syötä numerosarja huolellisesti. Jos verkkokauppa ei hyväksy tällaista numerosarjaa, voit joko ostaa uuden keycardin netistä hissilipun oston yhteydessä tai ostaa hissilipun lipunmyyntipisteestämme.

Mistä löydän kortin ID-numeron?

Keycardin ID-numeron löydät kortin takaa mainoksen vierestä pystystä: numerosarja on muotoa 
30-1614 7256 2504 3849 7944-8, 
tai
01-1614 7133 5364 7760 6925-3.

Syötä koko numerosarja.

Minne täytän verkkokaupassa keycard-numeroni?

Keycardin sarjanumero (01 tai 30 alkuinen) syötetään verkkokaupassa maksun jälkeen. 

Ostin lipun verkosta suoraan omalle keycardille. Voinko mennä suoraan rinteeseen?

Kyllä. Jos syötit onnistuneesti keycardisi numerosarjan verkkokaupassa, ei sinun enää tarvitse aktivoida lippua asiakaspalvelussa, vaan hissilippusi on käyttövalmis ja toimii automaattisesti portilla valitsemanasi aloituspäivänä. 3 tunnin lippu aktivoituu ensimmäisestä hissileimauksesta.

Voinko ostaa useamman hissilipun kerralla, jos haluan ostaa uuden Keycardin sekä haluan käyttää olemassa olevia Keycardeja

Valitettavasti keycardin määrää verkkokaupassa ei voi muuttaa lippujen määrään nähden, eli verkkokaupassa voit lisätä keycardin tiedot kaikkiin valittuihin lippuihin tai ostaa keycardeja koko lippujen määrän verran. Mikäli sinulla olisi kaksi keycardia omasta takaa ja tarvitsisit vielä kaksi lisää, teethän kaksi eri ostoa verkkokaupassa, tai asioit lipunmyyntipisteissämme.

Voinko valita minä päivinä käytän hissilippuni?

Useamman päivän hissiliput on aina käytettävä peräkkäisinä päivinä (poikkeuksena 3/4* ja 5/7** hissiliput). Verkkokaupassa valitsemasi aloituspäivä hissilipullesi on lippusi ensimmäinen voimassaolopäivä. 3 tunnin lippu aktivoituu ensimmäisestä hissileimauksesta valittuna aloituspäivänä.

* 3 vapaavalintaista hiihtopäivää 4 päivän aikana. Yömäki sisältyy lippuun kun lipun voimassaoloaika osuu perjantaille.
** 5 vapaavalintaista hiihtopäivää 7 päivän aikana. Yömäki sisältyy lippuun kun lipun voimassaoloaika osuu perjantaille.

Voinko ostaa useamman hissilipun kerralla nettikaupasta?

Voit ostaa useamman hissilipun samalla kertaa nettikaupastamme, jos lippujen aloituspäivä on sama. Tällä hetkellä samaan ostoskoriin voi lisätä vain samana ajankohtana alkavia tuotteita. Jos haluat ostaa lippuja eri päiville, teethän uuden oston.

Käykö hissilippuni rattikelkkailuun?

Kaikki voimassaolevat hissiliput ovat käytettävissä rattikelkkailuun (poislukien Family Parkin päivälippu). Rattikelkkailemaan pääset siis esimerkiksi yhden tai useamman päivän hissilipulla, aloittelijan päivälipulla tai kausikortilla. Myös 3 tunnin lipulla on mahdollista mennä rattikelkkailemaan, jos lippu on voimassa rattikelkkailun ajankohtana. Huomaathan, että rattikelkka täytyy vuokrata erikseen.

Rattikelkkailuun on myynnissä myös oma lipputyyppinsä, lue lisää rattikelkkailun tapahtumasivulta.

Voinko käyttää hissilippuani toisessa keskuksessa?

Kaikki Rukan hiihtokeskuksen hissiliput käyvät myös Pyhän hiihtokeskuksessa

Millainen on perhelipun etu?

Kahden aikuisen ostaessa 5-14 päivän hissiliput, annamme samoista lasten ja nuorten lipuista -25% alennuksen!

Perhelipulla ei ole erikseen online-hintaa, eikä sitä voi yhdistää muihin alennuksiin.

Sisältääkö Keycardin hinta pantin?

Keycardeissa ei ole enää pantteja.

Viimeisimmät keycardit, joissa panttimaininta on, oli mahdollista palauttaa lipunmyyntipisteellemme talvikauden 2022–2023 aikana.

Kannustamme pitämään ostamasi keycardin tallessa ja käyttämään sitä mahdollisimman paljon. Olemassaolevan keycardin kanssa hissilipun hankinta on kätevintä verkkokaupassamme, jolloin lipun saa ladattua valmiiksi omalle kortille ja rinteeseen voi suunnata ilman käyntiä lipunmyyntipisteellä.

Mitkä ovat hissilippujen ostoa koskevat sopimusehdot?

Noudatamme Suomen hiihtokeskusyhdistys ry:n (jälj. SHKY) ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemia ja kuluttaja-asiamiehen hyväksymiä hiihtokeskuspalveluja koskevia ehtoja, jotka löytyvät kokonaisuudessaan SHKY:n sivuilta.

Miten voin saada avustajalipun?

Vammaiskortilla olet oikeutettu maksuttomaan avustajalippuun, joka on kestoltaan ja tyypiltään identtinen oman hissilippusi kanssa. Esitäthän lipunmyynnissä EU-vammaiskorttisi tai kortin/todisteen, josta käy selvästi ilmi avustajan tarve.

Välinevuokraus

Miten noudan netissä vuokraamani välineet vuokraamosta?

Jos olet tehnyt nettivuokrauksen viimeistään edellisenä päivänä oikeiden kokotietojen kanssa, varaamasi välineet ovat valmiina noudettavaksi valitsemanasi aloitusaikana. 

Vuokraamoon saapuessasi voit noutaa välineet suoraan nettivuokraamon noutopisteestä. 

Suosittelemme tekemään nettivuokrauksen viimeistään edellisenä päivänä, jotta henkilökunta ehtii valmistella välineet noutoa varten. Hyvissä ajoin verkkokaupassa tehty vuokraus varmistaa myös, että kiireisimpinä sesonkeina saat käyttöösi juuri sinulle parhaiten sopivat välineet.

Varaa välineet verkkokaupasta

Minne täytän tarkemmat tietoni nettivuokraukseen liittyen?

Pääset täyttämään tarkemmat tiedot välinevuokraustasi koskien varauksen vahvistamisen jälkeen. Kysyttävät tiedot ovat pituus, paino, kengännumero, kokemustaso sekä ikä.

Miten osaan valita oikean kokoisen monon vuokratessani välineet verkosta?

Suksimonoon tai lumilautakenkään ei kannata jättää ylimääräistä tilaa, sillä parhaiten rinteessä toimii napakka jalkine, joka tukee hyvin jalkaa ja nilkkoja. Valitse sama koko kuin mikä sinulla on muissakin kengissäsi. Sovita laskettelumonot tai lumilautakengät noutovaiheessa ennen rinteeseen menoa – jos valmiiksi valitsemamme kenkä ei istu jalkaasi tai osoittautuu väärän kokoiseksi, etsimme sinulle sopivamman kengän hyllystä. Koko on ilmoitettu euro-kokona sekä senttimetreinä.

Miksi minun pitää ilmoittaa taitotasoni välineitä vuokrattaessa?

Kysymme taitotasoasi, sillä se määrittelee minkälaiset varusteet ovat sinulle sopivin valinta rinteeseen. Tarjoamme kaiken tasoisille laskijoille yhtä laadukkaat välineet, joten esimerkiksi aloittelijan ei kannata mäkeen taitajan varustein sillä ajatuksella, että ne olisivat paremmat. Saat rinnepäivästä eniten iloa kun lasket varusteilla, jotka vastaavat parhaiten sinun tarpeitasi.

Miksi kysytte painoani?

Tarvitsemme painotietosi, jotta osaamme säätää suksisiteiden din-arvot kohdalleen ja sinä voit keskittyä rinteessä turvallisiin laskuihin. Jos et tiedä tarkkaa painoasi, ilmoita lähin arviosi. Tarvittaessa vuokraamo auttaa siteiden uudelleen säätämisessä.

Rinteet ja hissit

Milloin ja miksi hissejä suljetaan?

Yleisin syy hissien poikkeukselliseen sulkemiseen on kova tuuli. On tärkeää tietää, että tuuliennusteet näyttävät maatuulen nopeuden, mutta huipulla tuuli on aina selvästi voimakkaampi – esimerkiksi 4 m/s ennuste tarkoittaa huipulla noin 15 m/s.

Hissien tuulirajat vaihtelevat hissikohtaisesti. Sulkemispäätökseen vaikuttavat tuulen nopeuden lisäksi sen suunta ja puuskien voimakkuus. Tuolihisseissä automatiikka seuraa tuulen muutoksia ja ilmoittaa, milloin hissi on suljettava asiakasturvallisuuden vuoksi.

Toisena mahdollisena tekijänä on kova pakkanen. Vaikka hissi periaatteessa pystyisikin pyörimään, perustamme päätöksemme sulkemisesta harvinaisiin mutta kuitenkin mahdollisiin evakuointitilanteisiin. Laskelmoimme aina, että mahdollisessa evakuointitilanteessa on mahdollista asiakkaan odottaa vuoroaan tuolihississä.

Erityisesti kesäkaudella hissien väliaikaisen sulkemisen aiheuttajana voi olla myös lähestyvä ukkonen

Kesäkauden kysytyimmät

Onko kesäkelkkarata sateella auki?

Turvallisuussyistä rata on suljettu sateella ja hissit ovat suljettu kovalla tuulella. Tavoitteena on avata rata aina 1–2 tunnin sisällä sateen päättymisen jälkeen.

Onko kesäkelkkarata auki/milloin se aukeaa?

Kesäkelkkaradan avaustavoite asetetaan aina erikseen joka kesäkaudelle.

Kesän aukioloajat voit tarkistaa täältä:

Aukioloajat
 

Miten menopaluulippu toimii?

Menopaluulipussa on kaksi leimausta (2 matkaa), eli joko kaksi matkaa hissillä, yksi hissinousu sekä lasku kesäkelkkaradalla tai kaksi laskua kesäkelkkaradalla. 

Mitä lippuja tarvitsen, jos olen menossa Zipline-vaijeriliukuun?

Ziplineen voit ostaa joko oman lipun tai kaikki huvitukset kattavan Ruka-rannekkeen.

Lue lisää Ziplinesta

Pääsenkö Gondolilla Ziplinelle?

Ziplinelle pääsee ainoastaa VillageExpress -hissillä, ei gondolilla. Zipline lähtöpaikka on VillageExpressin huipulla ja päätepiste Gondolin väliasemalla Saaruassa.

Meneekö gondoli huipulle?

Gondoli kulkee Rukan kylästä Saaruan huipun kautta Ruka Valleyyn, ei siis Rukan huipulle. Rukan huipulle pääset Village Express -tuolihissillä.

Minkälaisia pyöräreittejä teiltä löytyy?

Ruka Bike Parkista löytyy ajettavaa kaiken tasoisille sekä ikäisille.
Voit tutustua reitteihin tarkemmin täällä:
Bike Park - reitit

Ski-Inn -majoitus

Millä maksutavoilla Ski-Inn majoituksen voi ostaa?

Verkkokaupan maksutapoja ovat Klarnan ja Paytrailin tarjoamat vaihtoehdot. Maksuvaihtoehdot pääset näkemään tarkemmin maksu -sivulla varausta tehdessäsi. Maksuvaihtoehdot kattavat mm. luotto- ja pankkikortin, verkkopankin, mobiilimaksamisen, sekä lasku- ja osamaksu -vaihtoehdot. Myyntipalvelun kautta tehdyissä varauksissa maksutapoja ovat paylink ja lasku. Tarkemmin maksutavat on avattu varaus- ja peruutusehdoissa. Huomioithan että varaus- ja peruutusehdot ovat samat riippuen siitä, mikä maksutapa varaukselle valitaan. 

Tutustu varaus- ja peruutusehtoihin 

Mistä löydän huoneistokohtaisen varusteluettelon?

Varusteluettelot löytyvät Ski-Inn majoitusten omilta sivuilta. Varusteluettelossa on avattu erikseen huoneiston vakiovarustelu, sekä lisämaksusta löytyvä varustelu. Kaikki Ski-Inn hotellihuoneet ja huoneistot on listattu majoitushaussa. 

Voinko toivoa varaukselleni tiettyä huoneistoa?

Otamme vastaan huoneistotoiveita varauksen teon yhteydessä tai sen jälkeen. Teemme parhaamme toiveidenne toteuttamiseksi, mutta emme kuitenkaan pysty 100% lupaamaan tiettyä huoneistoa tai toivetta etukäteen. Olethan toiveiden suhteen yhteydessä ski-inn@ruka.fi tai myynti@ruka.fi

Sisältyykö huoneiston hintaan aamiainen?

Aamiainen sisältyy RukaVillage30 ja RukaValley28 hotellihuoneisiin varauksen teon hetkellä valitulle henkilömäärälle, mikäli toisin ei ole ilmoitettu. Mikäli henkilömäärä muuttuu varauksen teon jälkeen, olethan yhteydessä vastaanottoomme. Huoneistoihin joihin aamiainen ei sisälly, on mahdollista ostaa se erillishintaan vastaanotosta. Kesän osalta aamiaisessa on poikkeuksia, joten tarkistathan viimeisen tiedon vastaanotostamme.

Ski-Inn majoitusten yhteystiedot

Onko huoneistoon mahdollista varata lisävuodetta?

Lisävuoteen mahdollisuus on ilmoitettu verkkokaupassa sänkyjen määrässä. Esimerkiksi mikäli sänkymäärä on ilmoitettu 6+2, tarkoittaa se silloin kuutta varsinaista vuodetta, sekä kahta lisävuodetta esimerkiksi levitettävällä sohvalla tai sängyn alta vedettävällä lisävuoteella. Lisävuode ei näissä huoneistoissa maksa ylimääräistä, mutta lopullinen henkilömäärä on hyvä ilmoittaa ennen saapumista. Aamiaisellisissa kohteissa (RukaVillage30 ja RukaValley28 Studio) lisävuoteen voi varata erilliseen hintaan, jolloin myös aamiainen sisältyy lisävuoteen hintaan. Mikäli näihin kohteisiin halutaan varauksen teon jälkeen lisätä henkilöitä, tulee näissä tapauksissa aina olla yhteydessä vastaanottoon ski-inn@ruka.fi.

Myös pienten lasten matkasängyn voi vuokrata vastaanotosta erillishintaan, mikäli tämä ei sisälly huoneiston varusteluun. Varusteluetteloiden sisällön voi tarkistaa kunkin huoneiston sivulta verkkokaupasta: majoitushakuun. 

Lisävuodevarauksissa olethan yhteydessä vastaanottoon: ski-inn@ruka.fi.