Bussi talvimaisemassa. Kuva: Pohjolan Matka

Vastuullisuus luo asiakasuskollisuutta

Pohjolan Matkan teettämä asiakaskysely paljasti turvallisuuden ja luotettavuuden merkityksen

Ruka-Kuusamon matkailu perustuu alueen upeisiin luontokohteisiin, ja vastuullisen matkailun edistäminen onkin erityisen tärkeää alueen matkailuyrittäjille. Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelman avulla yritykset voivat omaksua kestävät toimenpiteet ja vastuulliset valinnat osaksi yrityksen arkea.

Bussikuljetuksia tarjoavan Pohjolan Matkan yksi syy lähteä mukaan STF-ohjelmaan oli kansainvälisten asiakkaiden kyselyt yrityksen vastuullisuudesta.

Pohjolan Matkan kansainväliset yritys- ja yksityisasiakkaat sekä matkanjärjestäjät olivat kyselleet jo jonkin aikaa bussien käyttövoimasta, tyhjäkäynnistä, jätteiden kierrätyksestä ja ajotavan seurannasta. Kun Visit Finlandin Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelmaan haku käynnistyi vuonna 2020 ja koronapandemia vaimensi niin matkapaketti-, linja- kuin tilausajoliikenteenkin, yrityksellä oli viimein aikaa perehtyä toden teolla vastuullisuusasioihin.

– Olimme tehneet ennestään yhteistyötä Visit Finlandin kanssa. Valtakunnallisena, kansainvälisenä ja vahvana organisaationa se tuntui luontevalta kumppanilta myös vastuullisuusasioissa, Pohjolan Matkan markkinointipäällikkö Piia Räty kertoo.

Kuljettajien ajotavan ja tyhjäkäynnin seurantaa Pohjolan Matka oli tehnyt jo ennen STF-ohjelmaakin. Lassila ja Tikanojan Ympäristönetti-digipalvelu vei seurannan astetta pidemmälle tuomalla mukaan dataa myös jätehuollosta, kierrätysasteesta ja hiilijalanjäljestä. Uutta oli myös veden- ja energiankulutuksen seuranta.

Pohjolan Matkalle työskentelee kaikkiaan noin 250 henkeä ja kaikkein haastavinta oli jalkauttaa vastuullisuusajattelu koko porukalle.

– Ei ole auttanut muu kuin toistaa ohjeita säännöllisesti ja kertoa tuloksista, esimerkiksi miten tyhjäkäyntiprosentin pieneneminen vaikuttaa ympäristöön ja näkyy myös euroissa, Räty kertoo.

Bussi ruskamaisemassa. Kuva: Pohjolan Matka

Kotimainen, luotettava, turvallinen

Räty muistuttaa, että vastuullisuus on paljon muutakin kuin päästöjen minimointia. Vuonna 2023 Pohjolan Matkan teettämä vastuullisuuskysely paljasti, että yrityksen asiakkaat nostavat sosiaalinen vastuun jopa yhteiskunnallisen ja ekologisen vastuun edelle.

Vastaajat kuvasivat Pohjolan Matkaa sanoilla kotimainen, luotettava, palveleva, ammattitaitoinen ja turvallinen. Mielikuva Pohjolan Matkasta vastuullisena toimijana oli 4,3 asteikolla 1–5.

– Teemme autoihimme lakisääteisten tarkistuksien lisäksi myös ylimääräisiä sellaisia, kuten palotarkastukset sekä laaja ajoonlähtötarkastus. Viestimme tarkastuksista nykyisin myös asiakkaillemme. Se lisää heidän luottamustaan meihin ja turvallisuuden tunnetta matkustaessa. Esittelemme henkilökuntamme, annamme heille kasvot ja kerromme, että meihin voi olla henkilökohtaisesti yhteydessä, Räty kertoo.

Uutena asiana Pohjolan Matkan vastuullisuusohjelmaan on otettu myös sidosryhmien ja asiakkaiden osallistaminen vastuullisuustyöhön. Sen lisäksi, että sidosryhmät pääsevät vaikuttamaan yrityksen tavoitteisiin, Pohjolan Matka on laatinut asiakastapahtumiinsa vastuullisuusvisan, jossa kysellään yrityksen vastuullisuusasioista.

– Se on hauska tapa asiakkaillemme oppia niistä. Samalla saamme tietoa siitä, mitä asioita meidän pitäisi pystyä viestimään heille vielä paremmin, Räty sanoo.

Lopuksi Räty muistuttaa, että kaunopuheet eivät nykypäivänä riitä. Kansainväliset asiakkaat ovat hyvin tietoisia viher- ja dialogipesusta. On oltava tuloksia, faktaa ja tekoja. Jotta datasta olisi konkreettista hyötyä, sitä on seurattava ja tulokset on pystyttävä raportoimaan niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

– Vastuullisuustyössä kukaan ei ole ikinä valmis. Meille se on entistä haasteellisempaa, koska kalustomme on fossiilisten polttoaineiden varassa eikä vielä ole saatavilla käypää vaihtoehtoa niille. Pyrimme tekemään parhaamme, jotta saamme ympäristökuormaamme pienemmäksi. Renkailla kulkeminen tuottaa kuitenkin huomattavasti vähemmän päästöjä kuin esimerkiksi lentäminen.

Muita Rukan-Kuusamo-alueen yrityksiä Räty kannustaisi mukaan vastuullisuuteen ympäristön lisäksi myös asiakkaiden vuoksi.

– Vastuullisuus luo asiakasuskollisuutta, Räty toteaa.

Lue lisää:
Vastuullinen matkailu Ruka-Kuusamossa
Pohjolan Matka

Julkaistu: 3.6.2024
Teksti: Pauliina Toivanen
Kuvat: Pohjolan Matka

Pohjolan Matkan bussi maalaismaisemassa