Osa asiakkaista ei halua enää osallistua ohjelmiin, joissa käytetään bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja. Revontuliretkille lähdetään mieluiten jalan, lumikengillä tai kellumaan koskeen.
Rukapalvelun asiakkaat yhä tiedostavampia: parhaat elämykset tuottavat myös luonnolle hyvinvointia
Rukapalvelun vastuullisuusvastaava nauttii itsetutkiskelusta: “Se kasvattaa myös asiakkaiden luottamusta”
Ruka-Kuusamon matkailu perustuu alueen upeisiin luontokohteisiin, ja vastuullisen matkailun edistäminen onkin erityisen tärkeää alueen matkailuyrittäjille. Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelman avulla yritykset voivat omaksua kestävät toimenpiteet ja vastuulliset valinnat osaksi yrityksen arkea.
Rukapalvelun myyntiavustaja ja vastuullisuuskoordinaattori Mari Hanhelalle luonnon hyvinvointi ja vuodenkierron mukana eläminen ovat olleet aina onnellisen elämän perusedellytyksiä. Luonnon rytmi määrää tahdin, ja mitä milloinkin tehdään – niin töissä kuin vapaa-ajallakin.
Autenttisuus, paikallisuus ja ympäristöystävällisyys ovat olleet myös Rukapalvelun toimintaa ohjaavia arvoja jo siitä lähtien, kun Jokke Kämäräinen perusti yrityksen 35 vuotta sitten. Nykyisin Rukapalvelu on yksi Ruka-Kuusamon alueen suurimmista ohjelmapalveluyrityksistä.
– Uskomme, että parhaat elämykset koetaan lähellä luontoa, Kuusamon upeissa maisemissa. Jos meillä ei olisi puhdasta ja elinvoimaista luontoa, eihän Rukalla olisi luontomatkailua, Hanhela sanoo.
Kuten monet muutkin ohjelmapalveluja tarjoavat yritykset, Rukapalvelu aloitti vastuullisuustyönsä Green Activities -sertifikaatista. Green Activities -sertifioitu yritys sitoutuu jatkuvasti kehittämään vastuullisuuttaan ja raportoimaan siitä vuosittain tehtävän jatkohakemuksen yhteydessä. Visit Finlandin STF-ohjelma oli luonteva jatke, joka houkutteli niin tunnettavuutensa kuin hyvän maineensa vuoksi.
Nykyisin yritys kehittää sosiokulttuurista, ekologista ja taloudellista kestävyyttään kestävän matkailun kehittämissuunnitelman ohjaamana. Suunnitelman pohjalta asetetaan konkreettisia, mitattavia tavoitteita, joiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti. Myös isojen ohjelmapalveluyritysten kohdalla vastuullisuus rakentuu pala kerrallaan yksittäisten toimenpiteiden kautta.
– Tulin Rukapalvelulle töihin viime syksynä, jolloin meillä oli jo tosi paljon valmiina. STF-merkin saaminen vaati enimmäkseen vain todentamista ja asiakkaille sekä sidosryhmille viestinnän kirkastamista, Hanhela kertoo.
Asiakkaat yhä tiedostavampia vastuullisuusasioista
Hanhelan mukaan Rukapalvelun asiakkaat ovat nykyisin hyvin tietoisia vastuullisuusasioista. Osa asiakkaista ei halua osallistua lainkaan enää ohjelmiin, joissa käytetään bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja. Asiakkaat arvostavat myös sitä, että aktiviteetit ovat paikallisten toimijoiden tuottamia.
– Etenkin revontuliohjelmat jalan tai lumikenkäillen sekä koskikellunta iltaisin ovat suosittuja, Hanhela kertoo.
Viime aikoina Rukapalvelu on panostanut myös palautteen keräämiseen. Jokaiselta asiakkaalta pyritään saamaan palautetta muun muassa ohjelman turvallisuudesta ja viihdyttävyydestä sekä kokemuksen kokonaisvaltaisuudesta.
– Pyrimme siihen, että asiakkaillamme olisi riittävästi myös kiireetöntä aikaa luonnossa. Kerromme heille paikallisesta kulttuurista, koska haluamme kunnioittaa kohteen alkuperäistä teemaa ja tunnelmaa. Siksi myös ruoat ja eräleirien rakennukset ovat perinteisiä, Hanhela kertoo.
Hanhelan toiveena on, että aktiviteettien lisäksi yritys sertifioisi tulevaisuudessa myös hotelli- ja ravintolatoimintansa. Ohjelmapalveluihin verrattuna se tulee vaatimaan kuitenkin huomattavasti enemmän pohjatyötä ja resursseja. Hanhela näkee työn kuitenkin inspiroivana.
– Ainahan se on kivaa kehittää itseään ja edustamansa yrityksen vastuullisuutta sekä saada uusia näkökulmia. STF-ohjelma on mukava polku tarkastella omaa toimintaa ja samalla kasvattaa asiakkaiden luottamusta todennetulla STF-merkillä, Hanhela toteaa.
Lue lisää:
Vastuullinen matkailu Ruka-Kuusamossa
Rukapalvelu
Julkaistu: 8.8.2024
Teksti: Pauliina Toivanen
Kuvat: Ruka-Kuusamo Matkailu ry